OUAT
Pešiaci medzi prstami
3. kapitola
Kláštor
Suita lovcov so sklonenými
hlavami prešla mohutnou bránou, ktorú pripomínala iba obrovská diera
v múre, do srevrenského kláštora. Privítalo ju pár vystrašených mníšok, čo
až pred chvíľkou spozorovali blížiacich sa šľachticov v úzkych oknách
dožívajúcich budov kedysi chýrneho a bohatého kláštorného komplexu. Po
nerovných kamenných chodníkoch pribiehali k najrýchlejším ďalšie
a ďalšie sestry ako vyhladované vtáky k zrnu. Zopár rádových sestier
vynorilo sa i z vysokej, na viacerých miestach provizórne drevami obitej
budovy, umiestnenej presne oproti vstupnej bráne a akoby stráženej po
oboch stranách dvoma polozrúcanými stavbami, ktoré postupným pomalým pochodom nepriaznivých
rokov strácali sa spred očí a živili stále nenajedené, práchnivejúce, ak
boli z dreva a rozmeľňujúce sa, tie kamenné, obydlia tých, čo mali
odvahu tu zostať a doopatrovať zvyšky múrov, ktoré im zanechali predkovia.
Nič nové sa už dávno nepostavilo.
Akoby to všetci brali za zbytočnú márnivosť a plytvanie časom. Mozole rúk,
ktoré sa kedysi pričinili o rast kláštora, krvavé zatnuté päste drviace
nepriateľa, pri jeho obrane, či
roztrasené, mokvajúce dlane napadnuté pažravou chorobou, umierajúce
v múroch svojho domova, boli dávno preč, zapadnuté prachom spomienok na
slávnu minulosť. Zostali len zopnuté ruky služobníc božích so silou svojej
modlitby, ktorá však očividne nestačila na to, aby im v dažďoch nekvapkalo
na čepce, v zime nezachádzal drzí srieň do rukávov a v lete
nehrýzlo jedovaté slnko a množstvo inej lezúcej i lietajúcej hávede,
ktorej sa tu páčilo rovnako ako sestrám. Zopnuté ruky len zriedka kládli kameň
ku kameňu, klinec do dreva a handru do
diery v svojich príbytkoch. Oddané Bohu a nie svetským statkom
pohrdlivo, ľahostajne sa dívali na múry. „Padnú? Nepadnú? Ak padnú, nech, toť
vôľa Božia.“ Amen.
Akonáhle mníšky zbadali dvoch
ranených mužov, začali splašene pobehovať a mrmlať si modlitby, ktoré
zapĺňali ovzdušie ako bezútešné čierne mraky podvečernú oblohu.
Do nervózneho zmätku vniesla
poriadok až matka prestavená. Tejto žene, žene, ktorej sa nemohlo dotknúť už
žiadne prekvapenie, náhle sadla medzi oči vráska, len čo spoznala, kto sú jej
hostia. Nikto nič nezbadal a tak
vráska vstala, narovnala sa a odišla. Akoby ani nebola bývala bola.
Do pol hodiny už vládol na nádvorí
opátstva tradičný pokoj bičovaný iba nejapným spevom vulgárnych popevkov starej
bezzubej Tery, z ktorých našťastie si už veľa nepamätala, ale nanešťastie
v jej vyšumenej starej hlave zostali uschované práve všetky sprosté,
bohapusté vulgarizmy z piesní, ktoré podnecovali úbohé sestry k čoraz
vrúcnejším modlitbám.
- Čím som na svet prišla, tým sa živiť
musím...- zneli spomienky na mladosť
kláštornej pomocnice, slúžky a nikto už nevedel kedy, prečo
a s akým úmyslom prijatej sem, na toto zbožné miesto, ženy,
nešťastnice, ktorej zostali zo života len bezzubé ústa plné nadávok naň.
- ...keby chlapom nedávala, umrela
bych tušííím!...-
Kráľ a správca provincie
Srevrena ležali v priestrannej miestnosti niekdajšej jedálne, ktorá mala
v čase rozkvetu kapacitu až neuveriteľných tristosedem osôb. No vyhorela
do tla. Nezostalo po nej nič. Absolútne nič.
Niekdajšie masívne dubové stoly na dvanásť lakťov dlhé
a vyrezávané lavice s klasickými uzulinkými sedadlami, ktoré sa
strácali aj pod tou najštíhlejšou mníškou a ktoré objemnejším služobníčkam
božím spôsobovali neúnosné otlačeniny a bolesť a každé jedlo bolo
skutkom mučeníctva za hriechy hriešnikov a ešte čosi navyše, podľa počtu
jedál, keď až pôst býval vykúpením, vyslobodením z utrpenia. Zhoreli na
popol. Tak, ako aj všetky ostatné neohňovzdorné predmety, rámy okien, závesy,
gobelíny, výdajňa stravy a okienko na odnos použitých misiek, taniere
i kríž v nadživotnej veľkosti premenili sa na prach.
Strechu si vzal oheň ako zákusok,
hoci o ňu musel vytrvalo bojovať s večne hladným vetrom, ktorý jej
neprežreté časti pohrdlivo rozhádzal po okolí. Oheň poolizoval i holé,
ničím nechránené múry zo surovej omietky, neobíduc ani vzácne fresky svätcov
a svätíc.
Mníškam sa navždy vrylo do pamäte,
ako nešťastne pukali nekvalitné murivá, pripomínajúc ryk nebožtíkov
v arénach pohanov mučiacich prvé ľudské obete. Ako mozaiky vyprskovali kúsky
farebných kamienkov po imitovanom mramore dlažby, rozbíjajúc ho na tisíce
kúskov stále zasýpaných drobulinkými čiastočkami odlupujúceho a drobiaceho
sa kameňa z rozhorúčeného muriva zmietaného v ošiali pažravého ohňa.
Oheň im spred očí, spred strachom
rozšírených a následne spred dymom očí zažmúrených, očividne ukrajoval kus
po kuse, pláty múrov, ktoré sa zdali byť také mocné a ktoré úplne
nehrdinsky padli útoku hladu popoludňajšieho ohňa.
V podvečer bolo po všetkom.
Nežné plamienky, ako detičky toho
obra, oranžového horúceho tyrana, ktorý pohltil honosnú kláštornú jedáleň, sa
iba neškodne hrali na rumovisku. Skackali po kamienkoch niekdajšej podlahy,
preskakovali popraskané, so sykotom ešte tlejúce čierne brvná strešných trámov.
Bývalých. A boli by sa snáď i smiali mníškam do zúfalých očí, keby
tie z posledných síl nezadusili tohto všeničiaceho satana a jeho
potomkov obhorenými vedrami vody.
Plamienky naposledy drzo zasyčali
a ich začmudené duše sa ako po rozhrešení vzniesli k na noc sa
pripravujúcej oblohe, rozplynúc sa skôr, ako stihli zvedavému mesiacu
rozpovedať, čo zažili.
I mesiac v tú noc ešte
viac zbledol nad pohromou tam dolu, aj keď figu vedel, o čo ide. Tam, kde
sa kedysi díval do vysokých okien, nebolo teraz nič, v čom by poobdivoval
svoju jemnú fosforovú krásu. Tam, kde kedysi nežne hladkal spiace doštené
škridlice strechy ako umenia milovať znalý milovník vlasy svojej lásky, nebolo
nič. Ani múry sa na neho viac nedívali vojensky vypnutými telami verných
strážcov ingrediencií kuchárov,
tajomstiev kuchyne a plných mís, chúťok a snov. Nič. Ničovaté nič.
Dnes tam spal vznešený kráľ
a jeho správca Sorin-Dorel, v starostlivej opatere štyroch sestier,
trasúcich sa od zimy, ale oddane slúžiacich svojmu poslaniu, panovníkovi
a v neposlednom rade matke predstavenej a jej prísnym opatreniam
i príkazom.
Ostatní muži sa podelili
s niekoľkými celami, ktorých sa vtedy požiar takmer nedotkol. Vylížuc
nábytok nechal ich napospas ich nahote a bezbrannej ničotnosti.
Sprievod ubytovali v bývalom
noviciáte, iba z dvoch tretín zrútenej budove, hneď pri hradbách. Pri
torze hradieb.
Šľachtici, cítiac sa významnými
hosťami v tomto snáď i Bohom zabudnutom mieste a keby nie
mníšok, aj by tomu uverili, najskôr ohŕňali nosy nad zanedbaným kláštorom,
s odporom sa vyhýbali pavučinám a zaprášeným policiam, preliačeným
pričniam a spráchniveným stolom s ohlodanými nohami, ale keď mníšky
vyvliekli, nevedno odkiaľ, pár sudov koreneného vína, v domnení, že
prišli záchrancovia, mecenáši, ba sám Spasiteľ
v nich prevtelený, razom sa ich náhľady na kláštor zlepšili, priam
zružoveli pod vplyvom správne odležaného moku, pigmentovaného všetkým možným
i nemožným, čo hneď s prvými dúškami rozprúdilo náležitú debatu, či
sú to len hrozienka, med a ďumbier, či dokonca i škorica.
Len sestry pevne verili, že
v slizkých čiastočkách nerozoznajú pozostatky mačky, ktorú odtiaľ
vytiahli, keď preventívne chceli časť moku odložiť na horšie časy prečapovaním
do fliaš. Silná viera a ich modlitby zaúčinkovali náležite a milí
hostia zahmlene snívali sen poloslepého mnícha, slovutného pivničného majstra
z Hautvillers, vedno s ním vykrikujúc „Pijem hviezdy !“, hoci to bolo len
mierne skazené, skvasené víno a nie Dom Perignon.
Prelievali si suché hrdlá
nepriezračným mokom a rozprávaním ďalších a ďalších vtipných príhod
z čias krušovadských nájazdov, čím zahrali aj na strunu zrazu rozšafnej, spomienkami
osvietenej Tere, hoci sa tým len snažili
zahnať stále sa vracajúce obavy o kráľov život.
Gaston Lonič, nebažiaci po kyslom víne a spoločnosti, ležal osamelý na nepohodlnej
posteli v tmavej, len jedinou sviecou osvetlenej cele bez okna a myšlienky
mu beztak uleteli kdesi von. Von do lesa, do náručia vánku, ktorý sem donášal
šuchot lístia neďalekých stromov, čo mu doprial nazrieť do tajov svojich
očarujúcich detí, víl, neskutočných, prelietavých, miznúcich skôr ako výpar
z močiara.
Dnes videl vílu. Prvý a možno
i posledný raz. Prchavú vílu, čo mu počarovala, omámila ho svojou nadpozemskou krásou a...zmizla skôr, ako stihol čo i len vdýchnuť onú prchavú esenciu jej ženstva.
Uvedomil si, teraz ako
i mnohokrát predtým, že jeho život boli len nekonečné labyrinty tmy,
majstrovsky popretkávané množstvom zatáčok, kedy jeho život nadobúdal nové
hodnoty, lebo nastupoval na novú cestu, netušiac, že len do ďalšieho labyrintu,
a to svetielko, čo mu ju vždy na okamih ukázalo, razom zasa, vždy
a znova zhaslo a nechalo ho napospas tápaniu na neznámej púti svojho
strastiplného života.
A znova svetielko, jemný dotyk
priateľskej pomocnej ruky, či už ruky otca, či kráľa, alebo nežné, chlácholiace
pohladenie ženy, ktorá mu, na hoci len prchavý okamih, pomáhala niesť jeho
údel.
Ale priatelia verní svojmu poslaniu
odovzdávali svoje životy vlasti častejšie, ako mu bolo milé.
Otec. Ten otec, ktorého nesmel nazvať
otcom, ktorý mu nikdy neumožnil spoznať náručie matky, lebo od odtrhnutia sa
z jej lona vtisnutý bol do neznámych studených rúk dvorskej výchovy,
nachádzal si čas a slová pre svojho syna iba zriedka.
A ženy? Aká tajomná bola pre
neho jeho žena Berta, s ktorou splodil dvoch potomkov a ktorá zmizla
jedného vojnového dňa bez stopy a aby bolo trápenie jeho duše dokonalé,
začali ho dvorné intrigy upodozrievať z jej vraždy. Koľko námahy ho to
vtedy stálo, kým dokázal pred kráľom tieto obvinenia vyvrátiť. Pred samotným
kráľom, kráľom, ktorému odovzdal celý svoj život, svoju silu, vášeň, celým
telom mu slúžil, vždy stál po jeho pravom boku a niekedy aj po ľavom, keď
bol pravý obsadený. Rana nevyjasnenej záhady zmiznutia jeho ženy mu zostala
otvorená, ale on musel ísť ďalej. Ďalej a bez slova.
- Veď je to na smiech. – nahlas vzdychol.
Prevalil sa na druhý bok, lebo tvrdé drevo mu
jeho zhýčkané kosti na tejto polovici dostatočne vymasírovalo a nevdojak
premýšľal nad svojím životom ďalej.
„Tomika“. ... a potom prišla
Tomika. Mladučká, čiernovlasá kráska, nežná sestrička, novej matky, ktorá
svojimi očami brata priam hltala. Miloval ju celým srdcom, ale nikdy sa jej to
neodvážil dať najavo. Správal sa odmerane a povýšenecky, hoci by ju za jej
bojazlivosť, za ten štebotajúci detský hlások, sklopené viečka večnej oddanosti
staršiemu bratovi a celú nevinnosť dvanástich rokov najradšej mocne objal,
aby bola večne chránená pred zlobou sveta. Vedel, že by jej tým len zbytočne
skrivil vlasy na hlave a tak sa nepokúsil o nič.
- Mal som ju chrániť ! Bola to moja
povinnosť! – vykríkol zmätene Gaston, prevaliac sa tentokrát na chrbát.
Tvár sa mu mykala, skrýval sa pod ňou zle
utajený plač. Držal viečka násilím zatlačené, vedel, že keby povolil, vytryskol
by z nich vodopád bezmocných sĺz dookola kričiaci tieseň jeho zmučeného
srdca.
Život šiel ďalej. A kráľ ho
potreboval. Práve vtedy, ako vždy nedbajúc na ďalšiu bolestivú ranu na jeho
duši, musel rýchlo plniť príkazy a požiadavky, neustále povinnosti. Išlo
predsa o krajinu, o vyššie záujmy...
„Kam ma až dotiahnu tie vyššie záujmy?! Kde udupajú môj
vlastný život?! Koho to zaujíma, že som človek?! Koho?! Kto je za to zodpovedný?!...“
Gaston sa spotený posadil na
posteli. Mocné, bojom zušľachtené telo sa mierne zakymácalo a pomaly
klesalo späť na tvrdé lôžko, ukolísané akýmsi vnútorným hlasom, ktorý mu rázne
oponoval.
„Si pešiak. Praobyčajný pešiak. Tak
akýže človek? Si iba pešiak v prstoch iných a prechádzaš medzi
prstami. Raz toho a raz niekoho iného. Pešiaci sa nerátajú. Pešiaci sú len
pešiaci. Aj teba premŕvajú medzi prstami ako piesok. Vieš čo je piesok? Piesok
je nič. Je zbytočný a je ho všade dosť. Ako pešiakov... pešiakov medzi
prstami... Nemusíš sa trápiť. Nič nepozná trápenie, nepozná radosť, ani žiaľ,
ani krásu, ani nehu, ani nič. Tak načo sa tu zhrýzaš? Ty pešiak. Pešiačik?
Pešiačik !“
On sa mu smial. Vlastný vnútorný
hlas sa mu smial. Raz mal podobu prísneho kráľa, ktorý sa k nemu otočil so
zdvihnutým prstom majestátnej ruky, hrubý hermelínový plášť šúchajúc po farebnej
podlahe paláca, pozeral na neho zboku a hromovo proklamoval:
- Si pešiak! –
Hneď na to zas tvár otca, orámovaná
plešinou, s krkom schovaným v naskladanom habite, s dlaňami
obrátenými mierne k nemu a mierne k nebu monotónne vyspievavajúc
podivný žalm.
- Ó, si pešiak, pešiak si... -
I zohavená tvár Arnolfa so zle
nasadeným šišakom, vyškierajúca sa mu do tváre.
- Si len pešiak! Ha-ha-ha...! -
Aj verný Simon s rukou
drviacou druhú mu priateľsky, ticho, ale neoblomne prisvedčil.
- Áno, pešiak.
–
Tváre pátrov, čo ho vychovávali,
šľachticov, čo mu vštepovali etiketu, tváre obyčajných ľudí, ktoré mu vštepili
pár poza uši, keď sa nadriadení nedívali. Tie, ktoré poznal i úplne
neznáme sa mu jedna cez druhú smiali a vraveli:
- Pešiak! – kričali.
- Pešiak! – revali.
- Pešiaaak... - hulákali.
A tváre žien.
Krásna, tajomná tvár bledej Berty, pridelenej
rodinou skrz sviatosť manželstva, ktorá sa mu ani v najintímnejších
chvíľach nedokázala pozrieť do očí, so zrakom zapretým o čelo spoločného
lôžka a krehkým telom napnutým kŕčom cez zuby šepkala.
- Nie, ty
pešiak. –
Dojka v šedivých šatách
s priveľkou nahrubo nabratou sukňou a s prísnym zažltnutým
čepcom, v ktorom mizla takmer celá jej tučná tvár nežne prikyvkávala, vždy
so sklopením hlavy zažmúriac i oči.
- Pešiak,
pešiak, pešiak...-
„Tomika! Prečo aj ty, moje nevinné
dievčatko, sestríčatko, mi to hovoríš tou svojou bezhraničnou detskou
úprimnosťou? Prečo?!...“
- Lebo si pešiak. - usmiala sa na neho tvár neznámej krásky
z lesa a zmizla.
Domiceli ( stále nič...:-( ), Fra
Vargelico
Načo?! Tak podrobný opis kláštora, aj depky hrdinu bol podľa nás ozaj, že vyčerpávajúci.
OK, dnes už nijaká ďalšia kapitola! Nastavte si budík na ráno, tak na deviatu... Ale názov FF sme jasne ozrejmili, však?
no tak toto dáva riadne zabrať :D
OdpovedaťOdstrániť