OUAT
Pešiaci medzi prstami
26. kapitola
Galéria zabudnutých
„Kde ten Gaston toľko trčí ?!... Musím sa
s ním predsa dohodnúť“, zamyslel sa Arnolf a zhnusene, hoci nepohol
ani svalom, sa zahľadel na trpasličieho Kasna, ktorý ako bývalý dvorný šašo,
teraz na zaslúženom odpočinku, čo svojím malým mozočkom bral skôr ako
nezaslúžený trest, sa už roky len
pajdavo potuloval po Sorin-Dorelovej pevnosti. Nedočkavý muž potriasol hlavou a dlhými
krokmi sa rozbehol krížom cez miestnosť dolu schodiskom, berúc aj dva schody
naraz, krčiac pritom tkaný koberec stredom uložený na nich.
Zhora zostupovali do sály akési
ženy s kráľovým vojvodom Nutrjaborom, afektované a patrične dôstojne
znudené. Keď míňali ponáhľajúceho sa Afnolfa tajnostkársky zmĺkli, skôr
opovržlivo ako cudne od neho odvrátiac zrak. Zato majestátny Millak doňho
podráždene zabodol svoje oči, divo a navždy až sa zadýchanému mužovi
zazdalo, že šľachtic mykol svojím pláteným mečom. A skrytý výsmech bucľatej,
úctyhodnej stareny, s prstami neprirodzene zovretými, držiac viditeľne
spráchnivenú byľku klinčeka, na ktorej plných lícach nešetrili karmínom,
znechutil jeho chvíľkové poblúznenie umením starých majstrov štetca. Predkovia
však boli neodbytní. A bolo ich tu všade neúrekom. Sorin-Dorel – milovník.
Aj umenia.
Na samom vrchu schodišťa strážil
vstup do komnát zamračený rytier v lesklom šedivom brnení nespúšťajúc zrak
z osamelého muža, tlačil si päsť do príliš ohnutého boku. Arnolf zabuchol
dvere vedľa neho. Nervózne buchol po pánte a chcel prejsť na druhú stranu
miestnosti.
Ďalší predlhý rad rodových
portrétov od najvychýrenejších majstrov provincie zdobil stenu po pravej ruke.
Bledé tváre dám, neduživé pohľady potomkov v dlhých košeliach striedali sa
s tmavými lícami hrdinských vládcov, bojovníkov i domasedov, kde-tu
preryté chlpatými bradami starcov rodu a maznáčikov nielen psieho plemena.
Zvlnené záhyby šiat a ďalšie záhyby vo vrchných záhyboch citeľne hypnotizovali
muža a všemožne sa mu snažili zatajiť cestu do jedálne, kde už dávno mal
byť.
„Už dávno, tak strašne meškáš!“
sťažoval sa jeho žalúdok, ale oči sa nemohli odtrhnúť od iného miesta hoci len
namaľovaného ženského tela. Hold sile umenia. Chutné, oblé, jemné
mäsko...naservírované v čipkách...
- Skvostné dielo, doslova dielo
až božské, všakže, priateľu? – potľapkal
Arnolfa po lýtku Kasno, zakvačil sa mu za plášť od radosti, že konečne našiel
niekoho, kto sa zaujíma o výtvarné umenie, ktorému on zasvätil celý život.
– Vidím, že máte vyberaný vkus...tieto
dve sú mimoriadne skvostne stvárnené...- zažmurkal smerom k dvojportrétu
detí bývalého majiteľa.
- Ale...to vľavo je dakus väčšie,
povedal by som. –
- To sa vám iba zdá. Syn Bubliaka
zvaného Prsnatý bol v skutočnosti mladší ako jeho vedľa stojaci brat,
ktorého ako vidíte, maliar stvárnil dosť vulgárnym spôsobom, odhaliac takmer
celú jeho hruď.
- Myslíš cec...prsia... -
- No, áno, má prsia, ale to je
dedičné v tomto rode, že mužský potomkovia sa rodili so sekundárnymi
znakmi ženského pohlavia a boli na to aj patrične pyšní. Tak ako ja!
Chcete vidieť... -
- Nechcem! – naľakal sa Lebrossi,
že mu piadimužíček ide ukazovať, čo skrýva jeho naberaná kacabajka
v oblasti hrude.
Ten ho však už ťahal do vedľajšej
komnaty.
- Málokto dokáže adekvátne oceniť
a citlivo vnímať tajomnú krásu a vnútornú silu týchto obrazov, -
neprestával rozprávať trpaslík a vtláčal Arnolfa do hradnej galérie.
A už sa naňho valili štvorce, ovály
a obdĺžniky všakovakých rozmerov, hrúbok a prevedení, množstvo
výtvarných diel, teraz už nielen portrétov, ale aj zátiší, figurálnych
kompozícií, výjavov zo života tohto i posmrtného a kopy iných do
farieb pretavených fragmentov, ktoré ani nevedel pomenovať.
- A toto tu...A hento tam...
-
A vlny farieb, stuchnutého
smradu chemikálií a poblednutého lesku červotočou obývaných hrubých rámov
odvaľovali naňho svoju dávno neobdivovanú významnosť a predbiehali sa, kto
z koho, kedy a čím, cez prizmu slov maličkého skrčka.
- Neviem, či by sme mu to mali
hovo...- hlučne vtrhli do miestnosti traja šľachtici v polemickom
rozhovore, ktorého význam sa nedal zachytiť, lebo rozprávali všetci naraz.
Kasno sa potešil novým príchodzím
a ihneď ich zapojil do prehliadky.
- Tadiaľto páni, nech sa páči, to
som nečakal. To je... skutočne ma teší váš záujem. Ide naozaj o mimoriadne
významné doklady našej minulosti. -
Štyria muži, zachytiac posledné
slová mužíčka zastali v strehu. Pozreli sa jeden po druhom a nemo
prikývli, odobriac jeho smer.
Hŕstka mužov sa zosunula dolu
schodiskom. Rytier v brnení, starena s klinčekom, nadutý Millak,
bohatstvom otupené dámy, povýšenecký vojvodca dívali sa znehybnení za nimi.
- Nenašli ho. Ani spovedníka!
- nahol sa k Arnolfovi Orfy
a znepokojene mu šepol do ucha, aby nerušil Kasnovu prednášku.
- ...netušil som, že sa zaujímate
aj o portréty cirkevných hodnostárov. Žiaľ, tie sú momentálne neprístupné,
akurát do nich sa nám chytila nejaká plieseň, ale ukážem vám iné, zaujímavé
diela. – počul Kasno aj to, čo počuť vôbec nemal a vysvetlil si to
svojsky.
- Ani ja, ani Luban so Simonom
nevedia, čo s nimi je, - dokončil čo najtichšie Orfy a zopäl ruky nad
bruchom tváriac sa akoby nič nebol býval vravel. Márne.
- To žiaľ, zatiaľ nevie nikto, čo
s nimi je. Skrátka sa vrchná vrstva akýmsi zlým vplyvom odceruje od
podkladu. – Kasno si povzdychol.
- A kde je Gaston?! – otrávene
precedil medzi zuby Arnolf.
-
V podzemí... Ešte len tam uvidíte... naše najväčšie skvosty. Jeho
veličenstvo Gregora II., jeho pôsobivé gestá, neopakovateľná gracióznosť
pohybov a ...No, čo vám budem hovoriť. Netreba predbiehať. Tu ešte stojí za
povšimnutie majestátne vyobrazenie najväčšieho kráľovského žezla v zátiší
s drahou, bohato zdobenou vázou. Ale všetko, čo tu vidíte, hoci ide
o cenné a vskutku všetko originálne diela, je v porovnaní
s tým, čo uvidíte v podzemí len zrnkom piesku pri hrude drahokamu, -
mudroval trpaslík, ktorý sa v tejto chvíli zdal väčší než všetci
zúčastnení muži a otvoril dvere skryté v členitom obložení drevenej
steny.
„Gaston... moment. Nevidel som
ho od otvoru z podzemnej chodby“, kmital si vo vzduchu ukazovákom
znepokojený Orfy, zohol sa a zašiel do nízkeho otvoru za ostatnými. Úporne sa
snažil rozpamätať sa na všetky fenomény ich púte. „Od kláštora až
k nám...cestička ako trám...po nej sa prechodí...prechádza...sprevádza...“
Nie nešlo to tak ľahko.
- Častokrát som si hovoril, aká
je to zhoda... – zamestnával sa počúvaním svojho výkladu Kasno a pobádal
ostatných, aby sa nebodaj nebáli, neznepokojovali pavučinami, práchnivými
drevami a vlhkosťou zahlodávajúcou sa im do kabátov pri každom kroku v posúvaní sa nižšie a nižšie do útrob
hradu. Nielen Orfimu sa začali v hlave vynárať podobenstvá s nedávnou
púťou. A zalial ho skoro pot.
- Ani žiadnu stopu po nich nikde
nenašli? Nemohli sa predsa vypariť?! – spýtal sa Arnolf skôr sám seba ako
Orfiho.
- Nemali by sa vyparovať, ale ak bol maliar fušer a použil priveľa
nesprávne namiešaných ingrediencií, ba veru, máme tu rámy, z ktorých sa
obrazy načisto vyparili...- zahryzol si do jazyka Kasno, dobre vediac, že túto
výhovorku si vymyslel sám, aby zakryl vykrádanie depozitu obrazov, do ktorého
bol sám namočený.
- A v kláštore?-
- Nič. Vlastne...Nechceli sme sa
tam zdržiavať, lebo čakajú... -
- ...čakajú, čakajú...všetky
poklady dvojrozmerného umenia vás tu čakajú...však, mladý muž? – radostne,
priam s rozsvietenou tvárou pristúpil Kasno k Orfiho nohám.
Ten sa len mierne ohol, vystrúhal
čo najvieryhodnejší zúčastnený výraz a keď sa trpaslík vzdialil, dodal na
Arnolfovu adresu.
- Ide o bosorku. –
- Čo?! – zvraštil zjazvenú tvár
šľachtic. – ...čakajú bosorku? – zvraštil ju ešte viac.
- Nie. Bosorku tam už majú.
Čakajú... -
- .. .najmä vo výraze jeho pôsobivého
gesta. No, nie, mladý muž? – znova sa Kasno tmolil Orfimu pod nohami
a Orfy znova veľavážene prikývol, aby sa otravného mužíčka čo
najrýchlejšie zbavil.
- ... ktoré nám napovedá,
i keď to nie je priamo vyjadrené, že muž, ktorého portrét na nás hľadí,
pracoval pre...no, kto nám to povie, páni? – pokúšal všadeprítomný trpaslík.
- ... svätú inkvizíciu! – konečne
dokončil svoju vetu Orfy.
- Správne! Veľmi správne, mladý
muž. Vidím, že vaše vzdelanie si v ničom nezavdáva s vaším vzhľadom,
že je vašou silnou zbraňou a ja by som sa mal pokorne skloniť... ale
uznajte, urobiť tak, bol by som možno zašliapnutý a ja vám chcem ešte
priblížiť umelecké artefakty nášho... no teda bývalého nášho dvorného maliara
jeho veličenstva Gregora II.
Orfy sa vypol. Ješitne ho
potešila lichôtka o jeho mladosti i vzdelanosti od škaredého
trpaslíka, ale rozškľabený sarkastický výraz Arnolfovej tváre
s vyvrátenými očami sfúkol jeho nadšenie ako nekvalitnú sviečku
a vrátil ho do reality jeho sedemdesiatich rokov. Radšej sa odvrátil od
zaiste závistlivca a spočinul pohľadom na Simonovi, čo on na jeho
informácie. Bol pyšný sám na seba, keď už nie za mladosť a vzdelanie,
istotne aspoň za správy od svojich špehov. Na vlastné oči videli zmätené
a prestrašené mníšky a akúsi znivočenú ženu pri múre, nad ktorou sa
neprestajne modlili stojac však v primeranej, obozretnej vzdialenosti. Toľko hovorila posledná správa
zo srevrenského kláštora.
- Prejdeme ďalej, páni, - Kasno
sa takmer vznášal.
- Otec chcel s vami pred obedom hovoriť, -
šepol Arnolfovi mladý Luban, keď mu urazený Orfy uvoľnil svoje miesto pri
zjazvenom uchu. – Je to vraj dosť naliehavé, ale musíte prísť za ním do
jeho spálne, bolesti ho ešte stále držia. A máte prísť všetci... Podaj
ďalej. -
- Máme zájsť za Sorin-Dorelom. Je
to vraj dosť naliehavé, ale musíme prísť za ním do jeho spálne, bolesti ho ešte
stále držia. A máme prísť všetci. Podaj ďalej. – predal správu Arnolf.
- K Sorin-Dorelovi. Je to
vraj dosť naliehavé, ale musíme prísť za ním do jeho spálne, bolesti ho ešte
stále držia. A máme prísť všetci. Podaj ďalej. – fúkol Orfy do ucha
Simonovi.
Ten sa nahol k Pufíkovi,
trpiteľsky pokorne zúčastnenému prednášky a poslušne stojacemu pri
pánových nohách. Arnolf mlčky pozrel na Orfiho a Lubana, či si myslia to
isté o Simonovom zdravom rozume, keď tajnú šifru podáva svojmu, akokoľvek rozumne
hľadiaciemu a vernému, ale predsa len psovi.
Mýlili sa. Stačilo tiché
cmuknutie a takmer nepostrehnuteľný náznak prstom a obrovský chrt sa
ako blesk vyrútil vzdať poklonu označenému mužovi.
Kasno nestačil zaprotestovať, keď
naňho ozrutné psisko vyskočilo, predné laby zaprelo mu o plecia
a zvalilo úbohého trpaslíka do špiny umeleckej podlahy. Kým Pufík
priateľsky oblizoval bezbranného, sparalizovaného muža, šľachtici sa elegantne,
diplomaticky vytratili.
Domiceli, Fra Vargelico
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára